Friday 11 October 2013

Ho ho ho...

Hye, Assalammualaikum....

Ho ho ho... balik kampung.... (dalam perjalanan balik ipoh). Untuk kali nieh kite konvoi; Sila as a driver, Kak Ana as a co-driver, and me as a blogger (Ahakkss... bajet la sgt)

Urm.. takde cerita, tapi nak juga menulis. Kalau buat karangan tue klu xde idea maka tak jadielah karangan. Bukan xde idea, idea tue ada but the way how to manage writing content tue yang tak reti.

This is my problems. I have idea, but I  don't know how to write. Kadang-kadang, ianya mengambil masa yang lama sgt untuk menulis. Serius. Kalau waktu zaman sekolah dulu, aku selalu kne tegur sebab kertas peperiksaan penulisan aku selalu comot. Mana tak nye, asal tulis je potong, tulis lagi perkataan potong lagi.. Aisshhh... Dan smpai sekarang the same things happen to me. Azammnye bila dah ada blog boleh la belajar manage kn idea supaya isi yang bagus boleh diperkembangkn dgn baik... In sya Allah

____________________________________________

Owh ye, awal3x pagi lagi Dr Alina dah hantar mesej tanya update thesis.. Huhuhu,, cuaknye.. rasa macam tak nak balik pulak. Tapi masa tue aku dah angkat barang masuk kereta.. Nak tak nak,, bye Nilai.. Hahaha..
Mungkin Dr risau sebab aku punye je yang bnyk problems.. Doakan ye moga Allah permudahkan. Amin~

-------------------------------------------------------
Isu 1: Implikasi minyak naik

As you already knows, minyak dah naik. Kalau minyak naik semua benda pon akan naik. Itu lumrahnya. Sebagai seorang pelajar yang hanya menggunakan motor terasa la sedikit tempiasnya. Sekejap je dah abis minyak. Lagi la kan final year nieh bnyak bergerak keluar untuk cari sample la, ulang-alik lab la, n etc.. Dan bagi student yang bawak kereta, opkosh la kn ianya terasa beban sgt. Mana taknye dengan minyak kereta nye, servis lagi, maintainance lagi n etc. Sebulan tue ratus la juga kne standby.

Kesan daripada kenaikkan minyak juga menyebabkan yuran pengajian universiti pon naik. For me, its not a big issue but others really concern about it. Sebabnya, aku tak pernah peduli pon berapa yuran aku sebenarnye untuk setiap satu sem. Yang pasti setiap sem, aku akan bank in RM1500 untuk yuran. At the end of semester ada tunggak around RM9++.. mane dtg ntah la. Dan bila kira balik rupenya setiap sem cost about RM19++,, whoa!! bnyak kowt. Tapi balance duit scolarship dh abis,, Sobsobsob.. tak pasal-pasal kene  buat part time untuk cover balik tunggakan. Aishhh...

Ini pendapat aku, yuran tue memang dah naik dah. Boleh nak buat complain pada pihak universiti. Tapi mungkin ianya hanya akan tinggal complain sahaja. Boleh jadikn? dan possibility untuk yuran turun balik adalah zero.. Dalam kata yang senanngnye kita tak mampu untuk mengubah keputusan pihak universiti tapi kita mampu mengubah keadaan diri kita. Dah tahu perbelanjaan meningkat, apa lagi berjimat-cermatlah... Bak kata pepatah sikit-sikit, lama-lama jadi bukit.. Jangan ikutkan sgt trend seorang student, setiap sem je mesti nk tukar enset baru. Yang latest model pulak tue.. Ukurlah baju dibadan sendiri.. Untuk mereka yang mampu terserahlah...

____________________________________________

Isu 2: Part time

Untuk final year, ramai jugak la classmates y buat part time. Kadang-kadang pelik, kenapa dyowg buat part time. Kalau aku dibagi pilihan, aku pon xnak buat. Tapi disebabkn aku ada tunggakan yang bnyk, terpaksalah. Tunggakan tue terjadi disebabkan mistakes aku juga, yang tak peduli pon pasal yuran bagai, lepas tu kalau berbelanja, mak ai, macam kat bank tu ada berjuta-juta. I admitted. This my wrong. Yang tak reti nak manage duit. Management problem ag.. belom lagi bab time management...

Dulu aku buat part time as a tutor dekat salah sebuah pusat tuition. Hidup aku bukan macam owg lain. Ada masa hang out, berehat y cukup, tenang je buat assignment. Tapi aku rushing kesana-kemari. Jealous!.. Tak kesah la semua tue, yang pnting aku dah jatuh cinta pada kerja yang aku buat. Jatuh cinta pada budak-budak comel yang selalu bnyak bertanye dan aku tak tau nak jawab apa...HAHAHAHA.. kesian kat dyowg.

Alhmdulillah tunggakan dah selesai dan aku pon dah berhnti as atutor. Berat jugak hati bila nk berhenti pada kerja yang kita suka. Tapi, thesis aku lagi pnting. Perlu diberikan perhatian sepenuhnya..

Bila kwn2x taye aku pasal part time tutor. Mesti aku taye balik "Kenapa nak keje? Tak yah la keje, belajar jela".. Kata mereka nak cari duit lebih. Next question comes into my mind, buat apa nak duit lebih, payah klu kerja sambil belajar. Stress sgt. Tapi aku selalu twist pemikiran aku, mungkin dyowg ada problems yang sama macam aku, mungkin dyowg xnak beban kn parent, mungkin ini adalah salah satu strategik dyowg kumpul duit untuk kahwin,, mungkin,,mungkin,,,

Apa yang penting setiap daripada kita berbeza, aku x boleh la kan nak expect dyowg tue sama mcm kite. Walau apapun pilhan anda, akdemik mesti diutamakan...

# ini sekadar pendpt, barangkali aku xnmpk apa y korang nmpk. sudut pndang kita berbeza. Stay chill!!

Gigih nak update dlm kereta.




#cukup la setakat itu. pening pulak rasenya, rasa mual ntok dlm kete lama-lama nieh,, nak termuntah pon ada.. lmbat lagi nk smpai,, home sweet home#



Wassalam..



No comments:

Post a Comment