Tuesday 29 November 2011

Al-Kisah 2: Frozen FOOD


Al-kisah ini telah lama berlalu, tapi ada sesuatu yang ingin aku ceritakan.

Kisahnya berlaku sewaktu aku mengikuti Pameran HALFEST di PWTC sekitar bulan oktober lalu. Memandangkan aku menyambung pelajaran dalam bidang makanan maka, wajarlah untuk aku menyertai program ini bersama teman-teman seangkatan dengan aku.

 inilah orang kampung nilai-semangat nak g halfest

Apakah HALFEST?
HALFEST- adalah sebuah ekspo pesta halal yang diwujudkan untuk memperkukuhkan dan meransang industri halal tempatan sebelum melangkah ke pasaran global. Ia juga adalah sebagai satu platform dalam membangunkan industri halal negara......

Menurut pemerhatian aku, sewaktu jenjalan di pameran tersebut, terdapat banyak sangat produk-produk makanan, kosmetik, dan lain-lain yang diusahakan dari segi pembuatannya secara halalan toiyiban... Alhamdulillah...
Terdapat banyak juga produk makanan baru yang diperkenalkan.Antara yang menarik perhatian aku adalah:

- Kurma sweetner
(wahh,, ianya digunakan untuk menggantikan gula dalam makanan)

-Kuih-muih Frozen
(perghh,, mcm2 kuih yang dah difrozenkan)

-Ikan Keli tin
(ala-ala ikan sardines dalam tin gitu)

-banyak-banyak lagi

Sehinggakan aku sendiri teruja,, banyak betul produk makanan yang telah di frozen kan, di tin kn,...... Seperti tidak percaya... Duduk Termenung sekejap,,, memikirkan betul kew nie??

Kawan aku    : "Alahh, sekarang nie ko tak yah la risau sgt klu tak tau masak pon,,,, semuanye dah frozen"  "Senang jew masuk dalam oven, biar dua, tiga minit,,,, siap,, dah boleh makan"
 
Aku              : " A'ah...kn, wat ap la aku susah nak pikir"  "Semuanye dah siap.."  "Tak yah beli barang dapur pon, beli oven jew untok panaskn makanan...."

Urmm.. memang la aku cakap macam tue..tapi jauh disudt hati, aku pon tak suka makan benda yang frozen nie.. Lagi lah klu nak bagi anak-anak makan (kalau ada, insyaAllah)..

Bayangkanlah bagaimana keadaan anak kita kalau hari-hari diberi makan makanan frozen,, sebabnya makanan itu akan menjadi darah daging kita sendiri sekaligus akan membentuk sifat @ akhlak seseorang..

Aku bukan menidakkan ke-halalan makanan fozen, tapi kan lagi elok kalau kita nak bagi makan kat anak-anak kita nanti, datang dari air tangan kita sendiri (ibu kepada anak-anak kita), datang juga dari air tangan ibu yang menjaga solat, keikhlasan dan kasih sayang seorang ibu akan mengalir melalui makanan yang dimasak,,, Nanti ibu-ibu yang tak reti masak pon, makanannya akan rasa sedap sebabnya ibu itu ikhlas nak bagi anak-anak makan.

Ditambah pula jampi-jampi dari ayat Allah berserta dengan selawat dibaca sewaktu menyediakan masakan, lagi lah berkat... Subhanallah...

Maka akan lahirlah generasi yang hebat-hebat, kerna ia diberi makan dari sumber yang baik, halal, dan pembuatannya dari cara yang terbaik, dimakan pula dengan menyebut nama Allah,,,, kelak akan membentuk darah daging yang baik,, sekaligus akhlak yang baik..

Wallahu'alam...

"Majulah industri halalan toiiyiban untuk UMMAH" itu tekadKU




Gema suara di PWTC









No comments:

Post a Comment