Thursday 13 September 2018

travelog ; tentang Bandung (part 2)

 Turun dari Ladang Teh, kami ke Pinisi Resto. Pinisi Resto adalah tempat makan yang berkonsepkan kapal. Dan kapal ini dibina menghadap tasik. Jadi, view nya nampak cantik sangat. Fresh gituh !!! Perkataan "RESTO' merujuk kepada RESTORAN. Hahaha... Diaorang punya singkatan, kadang kelakar je..

Contoh lain:

WARKOP = warung kopi
WARNAS = warung nasi
NASGOR = nasi goreng
RESTO = restoran
RUKAN = rumah makan


Pinisi Resto
 Ada dua cara nak access ke Pinisi Resto ni, satu cara berbayar, satu lain cara free. Tgok pandai tak diaorang. Kalau anda nak rasa naik titi gantung, makanya kena bayar. Kalau tak berbayar, ada laluan lain yang jauh sikit. For the experience kami naik ikut titi gantung. Amik feel la dekat negara orang. Hahaha....

Ada la gambar sebagai kenang-kenangan.

Aktiviti atas kapal. Ada yang makan, ada yang bergambar sahaja.

View atas kapal.


Pandangan dari bawah. Bangga tengok bendera Indonesia berkibar

Petunjuk arah

Antara tempat makanan yang terdapat dalam kapal ni. Kapal ni ada banyak seksyen, jadi tempat makan pun banyak dan pelbagai.
Kami tak makan pun kat sini. Sebab lebih teruja nak bergambar dan berjalan. Tiba=tiba dah depan pintu keluar. Hahaha...

Turun sikit dari kapal, ada kawasan yang di namakan batu cinta, ada taman kelinci. Banyak la tempat menarik.

Ada rupa LOVE tak?

Dekat kawasan luar kapal, ada area street stall, kedai sourvenirs. Dekat sini lah diaorang jual makanan tempatan macam goreng pisang, cucuk-cucuk, pelbagai jenis mee, dan sebagainya.

Kita try satu la. Ini dipanggil sebagai Cilok & Cilor (konsepnya macam cucuk-cucuk kat Msia). Cumanya makan dengan kuah kacang sedap, bawang goreng, serbuk cili. Tu yang AUUUMMMM tu...

Harga Cilok-Cilor ni dalam 20,000rp sebekas (RM6)
kasi chance la.....


Selesai di sini, kami balik ke Bandung. Dan seperti biasa "Macet/Jammed" sekitar kawasan. Sebab weekend kan. Ramai giler orang. Nak keluar kawasan Ciwidey pun ambil masa yang lama. Isyak waktu tempatan baru sampai. 

Untuk dinner, kami makan dekat Kopitiam Bugis.


Hah, cantik tak designnya?? 

Amik set makanan beramai. Meriah sikit la makan ikan bakar. Sedapp wooo. Seorang makan dalam 80,000rp termasuk tax n sercive tax.



Lepas makan, kami terus singgah di Toko yang menjual kain batik, kain sulam, kain lace, telekung, sebagai jenis kain lah. Harga berpatutan lah, dan semestinya murah dari M'sia. Bangunan ni bukan dalam Mall, macam bangunan perseorangan.

Rambang mata.

Sekarang tengah trending kak batik pastel.

 Dekat sini, saya tak beli apa-apa pun. Berhati-hati dalam membeli, kononya nak beli yang paling murah dan paling lawa la kat pasar baru nanti. Rupanya dekat sini pun lagi murah.

Tips: Kalau korang jumpa je tempat shopping, beli je. Jangan fikir nak cari yang the best. Sebab yang belakang-belakang tak tahu lagi best ke tak. 

So, total expenses untuk seharian (8/9/1018) ni adalah:

Mineral water__5,000(rm1.50)
Breakfast__60,000(rm18)
Simkad__100,000(rm30)
Tiket (kawah putih & pinisi Resto)__120,000(rm36)
Balm__5,000(rm1.50)
Cilok & cilor __20,000(rm6)
Dinner__80,000(rm24)
Toilet__2,000(rm0.60)

TOTAL:RM117.60

.
.
.
.





No comments:

Post a Comment